تبلیغات
منتظران

منتظران
کی می شود مهدی بیاید
قالب وبلاگ

نماز پیامبر(ص)

در ابتدا گفتنی است بنا بر شواهد تاریخی حتمی كه در ادامه مطالب به آن اشاره می شود، دست بسته نماز خواندن براساس سنت پیامبر(ص) نبوده و از زمان خلیفه دوم شروع شده است.
و اما درباره روش عبادت، باید دانست شخصیتی مانند پیامبر(ص) بهتر از دیگران می دانسته كه چه روشی مناسب تر است. علاوه بر اینكه در این گونه موارد مهم حتی خود پیامبر(ص) به تعلیم الهی و از طریق جبرئیل امین روش وضو و نماز را فرا می گرفته است و در حقیقت برای عبادت واقعی باید از جهت شكل و محتوا تابع بود.

جهت توضیح بیشتر توجه شما را به مطالب زیر جلب می كنیم:
در رابطه با اختلاف شیعه و اهل سنت در مورد وضو، نماز و سجده بر مهر، توجهتان را به مطالب زیر جلب می نماییم:
در ابتدا ذكر یك مطلب به عنوان مقدمه و به صورت كلی لازم است : به اعتقاد شیعه امامیه , هیچ كس جز نبی اكرم (ص ) حق تشریع , تفسیر و تبیین احكام الهی را ندارد. پیامبر اكرم (ص ) از طریق اتصال به منبع غیب , از احكام الهی مطلع می شدند و مأمور به تبلیغ این احكام بودند. پس از پیامبر اسلام طبق نص و تصریح ایشان , ائمه (ع ) برای تبیین احكام الهی (و نه تشریع آن) منصوب شده اند. از جمله طبق حدیث مورد اتفاق جمیع فرق مسلمین : «انی تارك فیكم الثقلین كتاب الله و عترتی ما ان تمسكتم بها لن تضلوا ابدا ; دو شیء گرانبها میان شما باقی می گذارم : كتاب خدا و اهل بیتم , مادامی كه به این دو چنگ بزنید گمراه نخواهید شد».
اگر ائمه (ع ) حكمی یا كیفیت عملی را بیان می كنند, صرفا بیان حكم الهی و نحوه عمل و سیره رسول اكرم (ص ) است و از پیش خود چیزی را تشریع نمی كنند. منشأ پیدایش برخی تفاوت ها در كیفیت نماز و وضو، به دو عامل اساسی برمی گردد:
1- دور شدن از عصر حضور پیامبر اكرم (ص ) و پیدایش سؤالات جدید: با رحلت رسول اسلام , دوران دسترسی به كسی كه مبین حكم الهی بود به سر رسید. با گذشت زمان و دور شدن از عصر نبی اكرم و پیدایش مسائل و سؤالات جدیدی در زمینه های مختلف (از جمله در زمینه مسائل مربوط به نماز و وضو) اهل سنت - كه راه دسترسی به بیانگر حكم الهی را بسته می دیدند - برای یافتن پاسخ سؤالات خود, با اجتهاد و سلیقه خود به پاسخ آنها پرداختند.
اما از دیدگاه شیعه، ائمه معصومین , مفسر و بیانگر حكم الهی بعد از نبی اكرم و بنا به سفارش ایشان بودند. آنان تا حدود 250 سال پس از رحلت نبی اكرم , نیز دسترسی به مبین و مفسر احكام الهی داشتند و ائمه (ع ), آنچه را كه حكم الهی بود تبیین می كردند; مثلا در مسائلی چون : آیا می توان با كفش نماز خواند؟ آیا اگر بر روی زمین و محل سجده نمازگزار, چیزی غیر از اجزای زمین (مثل فرش ) فاصله شود, می توان بر آن سجده كرد یا نه ؟ آیا خواندن سوره هایی كه سجده واجب دارد در قرائت نماز جایز است و..., در حالی كه اهل سنت در این امور به فهم و رأی خود استناد كرده اند.
2- تغییرات و تشریعاتی كه از سوی خلفا, پس از رحلت رسول اكرم (ص ) صورت گرفت - مانند مسأله تكتف (دست بسته نماز خواندن ), عموما از زمان عمر خلیفه دوم مرسوم شد. به عنوان نمونه وقتی اسیران فارس را نزد وی آوردند, آنان مقابل عمر دست بسته ایستادند. وی علت این عمر را جویا شد, گفتند ما مقابل امیران و بزرگان خود به جهت احترام این گونه می ایستیم . عمر از این نحوه اظهار ادب خوشش آمد و گفت خوب است ما هم در مقابل خداوند در نماز این گونه بایستیم
V}(مستند العروه الوثقی , آیت الله خویی , ج 4, ص 445 - جواهرالكلام , ج 11, ص 19).{V
در مسأله وضو آمده است كه وضوی همه ی مسلمانان تا خلافت عثمان صورت واحدی داشته و مانند وضوی كنونی شیعه بوده است . این مسأله با آیه قرآن نیز تطبیق دارد كه می فرماید: «وامسحوا برؤوسكم و ارجلكم»
V}(مائده , آیه 6){V
در این آیه خداوند امر به مسح سر و پاها نموده است , در حالی كه اهل تسنن پاها را می شویند, علت تغییر وضو این بود كه عثمان در اواسط دوران خلافت خود نسبت به چگونگی وضوی پیامبر گرفتار تردید شد, او سپس وضوی پیامبر را به شكلی كه اكنون در میان اهل سنت مرسوم است اعلام نمود. این قضیه مورد مخالفت بسیاری از صحابه پیامبر واقع شد, لكن حكومت اموی بنا به اغراض سیاسی در نقاط مختلف اسلامی شیوه عثمان را تبلیغ كردند و شرایطی به وجود آوردند كه برخی از صحابه جرأت مخالفت با روش دستگاه حاكم را نداشت و در نتیجه این گونه وضو گرفتن رواج یافت .
برای آگاهی بیشتر ر . ك : وضوء النبی من خلال ملابسات التشریع , علی الشهرستانی , نشر مشعر.
در باره استفاده از مهر باید گفت:
اولاً: بنا بر روایات بسیارى - كه شیعه و سنى نقل نموده‏اند - پیامبر(ص) بر خاك سجده مى‏كردند و در تابستان كه بر اثر هواى عربستان خاك و ماسه‏هاى كف مسجد النبى(ص) بسیار گرم و سوزان مى‏شد، بر حصیر سجده مى‏كردند.
ثانیا: عبادت توقیفى است و در اجزا و شرایط آن باید براساس قول و فعل شارع عمل كرد؛ چنان كه خود پیامبر(ص) نیز فرموده‏اند: «صلّوا كما رأیتمونى اصلى؛ همانطور كه مى‏بینید من نماز مى‏خوانم، شما نیز نماز بخوانید». بنابراین از نظر فقهى بر غیر آنچه كه پیامبر(ص) بر آن سجده كرده‏اند، سجده جایز نیست.
ثالثا: اساس سجده، بریدن از دنیا و متعلقات آن و خضوع و خشوع كامل در پیشگاه خدا است و در روایت است كه انسان به خوردنى‏ها و پوشیدنى‏هاى خود تعلق بسیار دارد. پس بر این گونه امور سجده روا نیست و جبهه برخاك ساییدن بیشترین كرنش و تواضع و دورى جستن از تعیّنات و تعلقات را در پى دارد.
رابعا: مهر نزد شیعه موضوعیت ندارد؛ بلكه ملاك همان سجده بر خاك است و مهر وسیله‏اى است كه سجده بر خاك را در هر جا و هر مكان سهل و آسان مى‏سازد.
خامسا: عالمان برجسته و عارفان اهل سنت نیز سجده بر خاك را تأكید كرده‏اند؛ هم‏چنان كه امام‏محمد غزالى در كتاب «احیاءالعلوم» بر این مسأله انگشت نهاده است. بنابراین مخالفت برخى از اهل سنت با این مسأله، از روى ناآگاهى و تعصبات جاهلانه است و از نظر منابع فقهى و عالمان برجسته اهل سنت نیز سجده بر خاك افضل است و اگر اشكالى هست در این است كه چرا برخلاف سنت پیامبر(ص) اهل سنت بر هر چیزى حتى فرش و... سجده مى‏كنند.
خلاصه کلام آن که شیعه با اعتقاد به ولایت و وصایت ائمه هدی(ع) معتقد است که احکام فقهی مربوط به هر بخشی از زندگی از جمله نماز و وضو با هدایت اهل بیت معصوم رسول گرامی(ع) همان است که تاکنون باقی مانده است، این مطلب را منابع اهل سنت هم تأیید می کند.
به عنوان مثال ، حذف «حی علی خیر العمل» در اذان صبح، دست بستن در حال قیام و قرائت نماز و یا تحریم ازدواج موقت، از اموری که اهل سنت هم قبول دارند که برخلاف سنت رسول خدا(ص) در عصر خلافت خلیفه دوم (عمر) و با سلیقه او به وجود آمده است. از این رو باید گفت، اهل سنت به دلیل پشت کردن به امامت امیر مؤمنان و فرزندان معصومین(ع) دچار تحریفات جدی در امر عقیده و عمل اسلامی شده اند که در جای خود برای اهل تحقیق روشن و آشکار است. در این باره مطالعه کتاب 11 جلدی الغدیر مرحوم علامه امینی و یا کتاب «المراجعات» مرحوم سید عبدالحسین شرف الدین که به فارسی هم برگردانده شده است (ترجمه محمد جعفر امامی) مفید خواهد بود.
در پایان به این مطلب اشاره می کنیم که پیامبر اسلام مهر خاصی داشت و بر آن سجده می کرد و آن را خمره می نامیدند . این مطلب را اهل سنت در کتابهای معتبر خود آورده اند .(1)
-------------------
1- به مسند احمد ج 1 ص 303، 309 ،358 ، 369 مراجعه




طبقه بندی: نماز رسول الله،
[ سه شنبه 29 آذر 1390 ] [ 09:45 ب.ظ ] [ علی بدری ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

این وبلاگ جهت شناخت امام زمان(عج)می باشد امید است عزیزان نهایت استفاده را ببرند باصلواتی بر محمد وآل محمد
نویسندگان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب

بک لینک